MinervaSystem klasy PQMS
MinervaEDU – zintegrowany system wspomagania zarządzania jakością kształcenia, adresowany do uczelni wyższych, w którym zaimplementowano rozwiązania spełniające aktualne wymogi narzucone Ustawą o szkolnictwie wyższym, w tym wsparcie wdrożenia Krajowych Ram Kwalifikacji, (ciągłe) monitorowanie karier zawodowych absolwentów, a przede wszystkim dostarczający mechanizmy dające mierzalne podstawy dostosowania programów nauczania do zmieniających się wymogów rynku pracy.
System MinervaEDU jest zintegrowanym systemem wspomagania zarządzania jakością kształcenia. Wspiera on wdrożenie i utrzymanie systemu ciągłego doskonalenia jakości kształcenia zgodnie z cyklem Deminga wykorzystując „język” efektów kształcenia i kompetencji, zapewniając sprzężenie zwrotne z rynkiem pracy.

W szczególności, dzięki funkcjonalnościom systemu, możliwe jest spełnienie kluczowych kryteriów dobrej praktyki zarządzania jakością kształcenia w zakresie:
- reakcji na potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego,
- wsparcia monitorowania losów absolwentów,
- sprzyjania modyfikacjom programu kształcenia i poprawie jakości kształcenia,
- zapewnienia oceny nauczycieli akademickich, w tym oceny dokonywanej przez studentów, wyniki oceny są jawne i powszechnie dostępne dla nauczycieli i studentów,
- wdrożenia procedur i stosowanej praktyki oceny jakości kształcenia,
- mierzenia „w jakim stopniu?”,
- zapewnienia współpracy z otoczeniem zewnętrznym,
- zapewnienia studentom wartościowej informacji zwrotnej.
dla studentów i absolwentów
- gwarantuje zdobywanie wiedzy i umiejętności poszukiwanych na rynku pracy
- zapewnia dostęp do ofert pracy, stażów, praktyk spełniających ich oczekiwania i dopasowanych do aktualnie posiadanego poziomu wiedzy i umiejętności,
- umożliwia monitorowanie przebiegu własnego procesu dydaktycznego mierzonego przyrostem kompetencji i osiąganymi efektami kształcenia,
dla pracodawców
- ułatwienie poszukiwania najodpowiedniejszych pod względem kompetencyjnym kandydatów do pracy spośród grona studentów i absolwentów Uczelni,
- uproszczenie procesu rekrutacji pracowników, stażystów bezpośrednio przekładające się na obniżenie kosztów pozyskania personelu,
- zapewnienie uczestnictwa w procesie ciągłego doskonalenia programów nauczania do potrzeb rynku pracy, co per saldo przekłada się na zwiększenie efektywności funkcjonowania firmy pracodawcy.
dla Uczelni
- skuteczne wsparcie dla spełnienia wymogów ustawowych w zakresie:
- monitorowania karier zawodowych absolwentów
- wdrażania i utrzymania Krajowych Ram Kwalifikacji
- dopasowania i ciągłego doskonalenia zgodności programów nauczania do zmieniających się wymogów rynku pracy
- zwiększenie atrakcyjności Uczelni poprzez wprowadzenie mechanizmów ułatwiających:
- studentom i absolwentom wejście na rynek pracy,
- pracodawcom dobór kandydatów do pracy spełniających stawiane oczekiwania
Wdrożenie systemu MinervaEDU w Uczelni Wyższej angażuje wszystkich aktorów zaangażowanych w proces doskonalenia jakości kształcenia:
Dział Jakości Kształcenia
- Opracowanie kwestionariuszy badawczych,
- Prowadzenie akcji ankietowania,
- Opracowanie szablonów raportów,
- Raportowanie w szczególności na potrzeby Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
- Wnioskowanie zmian programów nauczania na podstawie wyników monitorowania rynku pracy stosując efekty kształcenia i kompetencje jako mierniki dostosowania programów nauczania do potrzeb pracodawców,
- Wnioskowanie zmian sposobów prowadzenia zajęć dydaktycznych w celu uzyskania większej efektywności procesu kształcenia.
„Właściciele” kierunków studiów
- Opracowanie
- dydaktycznych profili kompetencyjnych – sylwetki (kompetencyjnej) absolwenta,
- kierunkowych i przedmiotowych efektów kształcenia (sylabusy),
- tabel zależności (wymaganych zgodnie z Ustawą): obszarowe efekty kształcenia <-> kierunkowe efekty kształcenia <-> przedmiotowe efekty kształcenia,
- tabel zależności (opcjonalnie): kierunkowe efekty kształcenia <-> kompetencje,
- treści testów kompetencyjnych, metod weryfikacji efektów kształcenia,
- Przygotowanie i prowadzenie akcji oceny poziomów kompetencji i efektów kształcenia (kierunkowych i obszarowych) uzyskiwanych przez studentów i absolwentów w procesie dydaktycznym:
- ocena dydaktyczna na podstawie uzyskanych ocen z przedmiotów,
- samoocena,
- ocena dokonywana przez pracodawców, wykładowców, inne zainteresowane strony,
- Przygotowanie aktualnej oferty edukacyjnej,
- Raportowanie na potrzeby wdrażania korekt programów kształcenia,
Akademickie Biuro Karier
- Studenci i absolwenci
- Utrzymanie kontaktu, aktualizowanie danych podstawowych,
- Wsparcie samooceny poziomów kompetencji i efektów kształcenia,
- Wsparcie wyszukiwania ofert pracy i zgłaszania kandydatur w odpowiedzi na oferty,
- Wsparcie w pozyskiwaniu informacji o aktualnej ofercie edukacyjnej,
- Wsparcie w zakresie pozyskiwania informacji o rynku pracy,
- Pracodawcy
- Utrzymanie kontaktu, aktualizowanie danych podstawowych pracodawców,
- Wprowadzanie, aktualizowanie ofert pracy,
- Wsparcie w pozyskiwaniu kandydatów do pracy, stażów, praktyk,
- Wsparcie dokonywania oceny poziomów kompetencji i efektów kształcenia wskazanych studentów, absolwentów zatrudnianych przez pracodawcę,
- Wsparcie w pozyskiwaniu informacji o aktualnej ofercie edukacyjnej,
- Wsparcie w pozyskiwaniu informacji o rynku pracy,
Studenci i absolwenci indywidualnie poprzez Internet
- Aktualizowanie danych podstawowych i kontaktowych
- Dokonywanie samooceny poziomów kompetencji i efektów kształcenia,
- Wyszukiwanie ofert pracy, zgłaszanie własnej kandydatury (dokonywanie samooceny spełnienia mierzalnych kryteriów stawianych w ofercie – profil kompetencyjny oferty),
- Wyszukiwanie adekwatnej oferty edukacyjnej,
- Wyszukiwanie informacji o rynku pracy,
- Dostęp do wyników oceny jakości kształcenia,
Pracodawcy indywidualnie poprzez Internet
- Aktualizowanie danych podstawowych i kontaktowych
- Wprowadzanie i aktualizowanie ofert pracy,
- Wyszukiwanie potencjalnych kandydatów spełniających mierzalne kryteria oferty pracy,
- Przeglądanie i analizowanie zgłoszeń kandydatów w odpowiedzi na zamieszczoną ofertę pracy,
- Dokonywanie oceny poziomów kompetencji i efektów kształcenia wskazanych studentów absolwentów zatrudnionych u pracodawcy,
- Pozyskiwanie informacji o ofercie edukacyjnej,
- Pozyskiwanie informacji o rynku pracy,
Dział Informatyki
- Okresowe eksportowanie danych z Systemu Dziekanatowego
- Dane studentów, absolwentów, nauczycieli akademickich
- Oceny z przedmiotów
- Zapewnienie środków technicznych i organizacyjnych bezpieczeństwa informacji,
Dział Marketingu (we współpracy z Kierownictwem Uczelni)
- Opracowanie i wdrożenie środków zachęty studentów i absolwentów oraz pracodawców do korzystania z funkcjonalności systemu Minerva,
- Opracowanie i aktualizowanie oferty edukacyjnej,
- Opracowanie ankiet ewaluacyjnych na potrzeby badania rynku